Pagina's

dinsdag 7 augustus 2012

Oog op de toekomst?

Toen ik met dit weblog begon, vond ik de titel "Sparen en besparen met oog op de toekomst" wel de lading dekken van wat ik toentertijd voor ogen had: Hard werken, zuinig leven, buffertje opbouwen voor moeilijke tijden, sparen voor later, misschien wel beetje voor beetje mijn hypotheek afbetalen.

Waar dat eigenlijk - nu ik erop terugkijk - uit voortkwam, was pure angst. Angst voor een toekomst zonder pensioen, zonder geld, zonder werk, zonder huis, zonder toekomst... Zuinig zijn is me inmiddels in het bloed gaan zitten, een automatisme geworden, en ik heb er zelfs heel veel plezier aan beleefd. Ik heb veel geleerd, van collegabloggers, van de lezers van mijn blog, maar ook van mezelf. En buffelen voor de toekomst leek me vreselijk nuttig, want o, wat was ik bang dat ik mijn hypotheek ooit niet meer zou kunnen betalen. Wat als ik dit heerlijke huis uit zou moeten? Beren op mijn weg, hele kuddes.

Een paar jaar lang heb ik mezelf daar tevreden mee gehouden, ik was immers goed en verstandig bezig, en ik doe inmiddels een stuk langer met mijn geld dan in mijn vorige leven. Maar het voelde niet goed meer. Het is-dit-nu-alles-gevoel stak steeds vaker de kop op. Sinds mijn vriend is gestopt met werken, nu zo'n anderhalve maand geleden, knaagt er iets, en flink ook. Ik voelde me ingekakt, vond het leven veel te gezapig en saai geworden. Ik maakte ook mijn vriend daar verwijten over, maar besefte dondersgoed dat ik zelf minstens zo verantwoordelijk was voor hoe het leven voortsudderde. Toen ik een keer in de auto zat en op de radio het nummer "It's my life" van Bon Jovi voorbij hoorde komen, en ik de tekst eens goed op me liet inwerken: "It's my life, it's now or never... I ain't gonna live forever, I just wanna live while I'm alive, it's my life!" drong het opeens glashard tot me door: Wat nou later? Wat nou oog op de toekomst? Het IS al later! De toekomst is NU! Ik ben inmiddels tweeënvijftig, mijn vriend zestig. Wil ik tot mijn tachtigste, als ik dat al haal, blijven leven zoals nu? Nee dus.

Op een zonnige vrijdagochtend zijn B. en ik samen gaan wandelen in de mooie waterleidingduinen. En we hebben gepraat, urenlang. En een knoop doorgehakt over iets wat hoog in het rijtje "later als we groot zijn" stond. Een week later, na lang zoeken en snuffelen, en na de financiën te hebben geregeld, was het voor elkaar. En dit is 'm geworden:




Een oldtimer VW LT28 uit 1976 met complete camperinrichting. Is ie niet geweldig??!!

Afgelopen weekend zijn we een paar dagen weggeweest met onze nieuwe aanwinst. Eerst een camping in Dokkum, om even te kijken of alles naar behoren werkte, en vooral hóé alles werkt. Het was jaarmarkt in Dokkum, en stralend weer, dus dag één was al heel geslaagd. De dag erna reden we door naar Duitsland, waar de dochter en schoonzoon van B. met hun drie kinderen wonen en waar we op het erf konden overnachten. Bij de vesting van Bourtange, niet ver bij hen vandaan, bleek een Middeleeuws feest te zijn, waar we met de hele familie opnieuw een gezellige en zonnige dag doorbrachten. Zondag op de terugweg naar huis even langsgewipt bij een vriend die bij Sneek op de camping staat, en waar we nog wat van de sfeer van de Sneekweek hebben meegepikt. We vielen echt overal met onze neus in de boter. De toon was gezet en we zitten vol plannen. We gaan proberen om kat Sam aan de bus te wennen, als dat lukt zijn we zo vrij als een vogeltje. Internet regelen voor in het buitenland, zodat ik overal met de laptop kan werken, wat houdt ons nog tegen?

Vandaag een rondje kringloopwinkels en de Action gemaakt, want we hebben natuurlijk wel het een en ander aan onbreekbare huisraad nodig. En cassettebandjes, want in zo'n oud beestje zit natuurlijk geen cd-speler, en dat laten we lekker zo. Lekkere jaren-70-muziek gekocht, helemaal leuk. Het grappige is dat we nu pas echt verbeten op koopjesjacht zijn, we liepen ons te verkneukelen over elk goedkoop mazzeltje dat we vonden. En toen we om twaalf uur, na nog helemaal niets te hebben gegeten, behoorlijk trek hadden gekregen, en anders waarschijnlijk uit pure gemakzucht een cafetaria zouden zijn ingedoken, besloten we nu onmiddellijk dat een paar volkorenpuntjes en een bak eiersalade van de Aldi voor in totaal 1,50 euro een veel beter idee was. Want elke euro die we nu uitsparen, kunnen we wegleggen voor benzine.

En stel nou dat ik opeens geen werk meer heb.... en dat ik mijn huis moet verkopen... dat die dingen waar ik zo bang voor was werkelijkheid zouden worden... dan ga ik toch in de kampeerbus wonen!




30 opmerkingen:

  1. Wat super zeg!! En het blijft toch een verstandige aankoop, inderdaad als back-up huis, maar ook voor voordelige vakanties en eventueel ook verhuur of later weer verkoop. Daar is altijd wel markt voor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo hadden wij het ook bedacht, bevalt het niet dan kunnen we hem altijd weer verkopen.

      Verwijderen
  2. Wow zeg, jij doet het in het groot (voor ons dan hè, in vergelijking met Pino...) Maar verder is je verhaal een en al herkenning! Heerlijk hè, die vrijheid die je voelt als je met zo'n ding op weg bent. Geniet er maar lekker van!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, jullie Pino is anders ook super. Volgens mij is de onze alleen hoger dan die van jullie, jullie kunnen er zeker niet in staan? Leuk, misschien komen we elkaar nog wel eens tegen op een camping of camperplaats.

      Verwijderen
  3. Nu is lang en dient gevierd te worden. Ooit, ach, wie kan voorzien wat ooir op zijn pad komt? Een kleine buffer en wat gezond verstand en je kunt lekker Heden ben ik groot genoeg spelen. Veel plezier!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow....... wat gaaf! Je hebt helemaal gelijk. Wij vinden ook dat later NU is begonnen. Nou ja, half december dan. Per die datum is Husband VRIJ! Heerlijk genieten en ook onze dromen waarmaken.

    Ik wens jullie heel veel plezier met NU.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, wat zullen jullie naar half december toeleven, kan me dat heel goed voorstellen. Nog even doorbijten!

      Verwijderen
  5. Wat geweldig! Heel veel plezier in al die "nu",waar jullie ook zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zijn NU nog even thuis, maar alleen het feit dat ie voor de deur staat maakt al een wereld van verschil.

      Verwijderen
  6. Later is allang begonnen en dan moet je geen water meer bij de wijn willen doen! Super zo'n aanschaf, geniet ervan,
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij wilden ook graag een camper als we............maar drie jaar geleden hebben we toch al 'n camper(tje) gekocht. Omdat we aan huis werken hebben we onze auto weggedaan. In de camper (VW T5) zit, behalve de 2 stoelen voorin, ook nog een bank met 2 gordels dus we gebruiken de camper ook voor eventuele bezoekjes verder dan fiets-afstand (30 km).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, alweer een lezer met een VW camper, wat grappig. Ik hou mijn gewone auto nog maar even, want die rijdt toch een heel stuk zuiniger.

      Verwijderen
  8. Geweldig!! Daar heb je het dan ook jaren voor gedaan, moet je maar denken! En zuinig zijn en genieten gaan ook prima samen! Veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook zo, lijkt wel alsof zuinig zijn nu extra belangrijk is geworden, elke uitgespaarde euro is weer goed voor een halve liter benzine :-)

      Verwijderen
  9. Reacties
    1. Dank je wel! Ierland staat ook hoog op ons lijstje van te bezoeken landen, dus misschien kom je ons daar nog wel eens tegen.

      Verwijderen
  10. Gefeliciteerd!

    Vraagje: heb je 'n iPod? Wij hebben een adapter die eruitziet als een cassettebandje, maar dan met een snoertje naar de iPod. Zo kunnen we onze iPod via het cassettedeck afspelen. Ik geloof dat het ding een MP3-adapter heet, kosten ca. €8.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gefeliciteerd met jullie aankoop en dat jullie genieten straalt van de blog af. Heerlijk je huis bij je en overal naar toe kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, jij weet daar natuurlijk alles van, dat het leuk is om in je eigen bus op pad te gaan :-)

      Verwijderen
    2. Al hebben wij hem inmiddels verkocht en rijden nu weer met een gewone wagen. Het parkeren in de stad is gewoon super lastig en vervelend met een grote bus.

      Verwijderen
  12. Helemaal te gek. Zo wordt later ineens vandaag. Geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, gek hè, hoe zo'n gevoel je opeens kan overvallen. Maar beter laat dan nooit...

      Verwijderen
  13. Super geniet maar lekker samen van al jullie komnde avonturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat geweldig, heel veel plezier ermee. Ik kan je heel goed begrijpen. Een paar jaar geleden overleden heel veel vrienden en kennissen en toen hebben we ook tegen elkaar gezegd, sparen voor later is leuk, maar we leven nu en gaan onze wens vervullen en kopen een camper. Wij hebben deze uit Duitsland zelf ingevoerd. Sinds die tijd houd ik een weblog bij met onze reizen en de plaatsen waar we zijn geweest. Als je nieuwsgierig bent kijk maar eens op www.camperlog.nl Wie weet komen we elkaar ergens eens tegen. Ik hoop dat jullie heel veel reizen en reisjes maken met jullie rijdend huis. Groetjes van wil

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ja, dat is al de derde camperbezitter onder mijn lezers, leuk! Las op je camperblog dat je ook aan geo-caching doet, dat is ook een van mijn nieuwe hobby's, grappig is dat he?

      Verwijderen
  15. Oh wat een heelrijke stap! Geweldig zeg! Veel reisplezier!Groetjes BrEkster

    BeantwoordenVerwijderen