Pagina's

zondag 25 november 2012

Weer een restjesblog

En toen trok ik vanmiddag de koelkast open en zag opeens driekwart van de bos wortelen van vorige week nog in de groentenla liggen. Niet helemaal fris meer, maar nog best bruikbaar. Ernaast gebroederlijk een overgebleven stuk gemberwortel. Nog steeds helemaal in de niets-weggooien-mood besloot ik voor het eerst wortelsoep te maken. Ik ben niet zo dol op gekookte worteltjes, vind daar zo'n laffe smaak aan zitten, maar in soep kan je genoeg mikken om hem pittig te maken. Ik pureerde een flink stuk gemberwortel met een ui en twee tenen knoflook in mijn blender en bakte het prutje aan in de pan. De wortels sneed ik in plakken en die gingen erbij. Halve liter water en een groentenbouillonblokje erbij, kruiden met ruim kerrie, kurkuma, peper en een scheutje ketjap en een kwartiertje laten pruttelen. Daarna bij gebrek aan een staafmixer alles weer in de blender en pureren tot een vrolijke gladde oranje massa. Even proeven, pffff, behoorlijk pittig door de kerrie, dus deed ik er bij het opdienen een klodder griekse yoghurt in om de smaak te verzachten. Erg lekker, en zo heerlijk gezond. Nu heb ik nog wel een bijna vol emmertje griekse yoghurt (van de Aldi, een heerlijke dikke schepyoghurt, aanrader), maar daar weet ik wel raad mee, tzatziki bijvoorbeeld, of als ontbijtje met honing en walnoten. En zo borduur ik steeds vrolijk verder op een vorig gerecht, en wordt het steeds meer een sport om echt helemaal niets meer weg te gooien. En ik maak weer eens wat anders dan ik gewend ben, ook leuk.

1 opmerking:

  1. Zoals jij doe ik ook altijd, ik heb een hekel aan voedsel weggooien. Vanavond nasi, kunnen al die restjes groente die er nog liggen, weggewokt worden.

    BeantwoordenVerwijderen