Pagina's

vrijdag 9 oktober 2009

Impulsaankoopje

Toen ik gisteren bij de supermarkt was om mijn lege statiegeldflessen in te ruilen voor een lekker flesje wijn zag ik een hele berg knaloranje bio-pompoenen liggen voor 0,39 euro per pond. Mijn zelfgezaaide pompoenen bloeiden deze zomer uitbundig, maar pompoenen, ho maar. Uit wraak kocht ik dus gisteren een pompoen. Ik heb nog nooit iets met pompoen gemaakt, raar eigenlijk. En nu staart ie me aan vanaf de schaal. Wat ga ik ermee doen? Op internet vond ik heel veel recepten die er lekker uitzien, moeilijk kiezen. Gelukkig is hij nog even houdbaar, dus ik kan er even over nadenken. Tips?

Ook in de aanbieding was eierpannenkoekenmeel, twee pakken voor 1,38 euro. En omdat ik al weken van plan ben weer eens pannenkoeken te bakken heb ik ze meegenomen. Op een website vond ik trouwens een recept voor pompoenpannenkoeken. Eigenlijk zou ik... ach, wie weet.

Hiermee komen de uitgaven voor boodschappen deze week op 22,88 euro van de 50 euro. Niet slecht, vind ik zelf, het is tenslotte al vrijdag.

Gisteren maakte ik stoofvlees met spruitjes en 5-spice-poeder. Ik vind dat zo'n heerlijke combinatie, het heeft een "herfstig" smaakje en het ruikt verrukkelijk. Dit was mijn recept:

***
Varkensstoofvlees met spruitjes en 5-spice en aardappelen (twee personen + portie vriezer)
(de hoeveelheden van de spruitjes en aardappelen zijn geschat, net hoe je het lekker vindt)

1 kilo hamlappen
4 uien
1 runderbouillonblokje
3 tenen knoflook
3 volle theelepels 5-spice (vijfkruidenpoeder)
zout (plm. de hoeveelheid die je normaal voor de spruitjes en de aardappelen zou gebruiken)
peper
ketjap
4 ons spruitjes
400 gram aardappelen

Hamlappen in stukken snijden. Uien niet te klein snijden, knoflook kleinhakken of uitpersen. Vlees goed aanbraden in boter met een scheutje olie. Uien en knoflook 5 min. meebakken. Bouillonblokje, 5-spice, zout, peper en een scheut ketjap toevoegen. Warm water toevoegen tot het vlees net onder staat. Dit 1 ½ uur of naar smaak langer laten sudderen (liefst op een petroleumstelletje of houtkachel uiteraard).
Spruitjes schoonmaken, grote halveren. Aardappelen schillen en in blokjes snijden. Ruim eenderde van het vlees uit de pan halen en apart houden om in te vriezen. Spruitjes en aardappelblokjes aan de rest van het vlees toevoegen, nog een kwartiertje laten sudderen tot de spruitjes beetgaar en de aardappelen gaar zijn (eventueel wat water toevoegen als het geheel te droog wordt).
****

Ik moet zeggen dat hij gisteren bijzonder lekker was. Het grootste probleem met koken vind ik altijd de hoeveelheid zout die je moet gebruiken. Maar oefening baart blijkbaar kunst, want hij was dit keer precies goed van smaak.

Van het gisteren gekochte extra dun gesneden brood eet ik vier sneetje per dag. In een half brood zitten 12 sneetjes, dus genoeg voor drie dagen. Kan alleen even niet vergelijken hoeveel sneetjes er in een half normaal gesneden brood zit, want dat heb ik dus niet in huis. Wil iemand misschien even tellen....?

9 opmerkingen:

  1. Als je vorige blog je ging over mijn reactie, sorry k wou je niet deprie of verdrietig maken.( de eeuweige (voor)oordelen over daklozen en zwervers schieten mij soms in t verkeerde keelgat.)excuses dan daarvoor.
    Ik weet wel een heel lekker en vooral makkelijkrecept tevens ook goedkoop :-) voor je pompoen.
    een pompoen, was hem, schil hem indien hij wat ouder is en de schil al wat houtig( dit kun je testen door er een kleinschilletje af te schillen en als het makkelijk gata kun je de schil erom heen laten zitten is het hard en houtig, helaas dan zul je hem voor consumptie moeten schillen en dat is een rotwerkje .)
    Zet de pompoen onder water en voeg zoveel boulionblokjes als nodig is toe( bv er zit een liter in dan... )tevens een rode peper met pitjes ( indien je niet van pittighoudt dan zonder pitjes) of een theelepel sambal , dan kook je het geheel tot de pompoen gaar is( prikerin) en dan kun je hem helemaal kapot staafmixeren. Voeg dan spekjes/hamreepjes toe , laten koken maak af met een handje gebroken spagettie en vlak voor het opdienen een scheutje room( soja is ook heel smakelijk)nu heb je een maaltijd soep en
    ehm nu kan het genieten beginnen :-)
    ( hier is het een echte topper en ook voor school fancyfair enzo word ik steevast gevraagd deze soep te maken voor de verkoop( sommige kopers nemen zelfs bakje van thuis mee om te laten vullen ) )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Sillie,
    Het is niet erg om eens aan het denken te worden gezet. Wat me raakte was de suggestie dat ik niet onbaatzuchtig zou geven, maar alleen om mezelf een goed gevoel te geven. Ik laat me nu eenmaal snel een schuldgevoel aanpraten, ligt aan mij, niet aan jou. Kritische kanttekeningen horen er zeker ook bij. No hard feelings,
    Heel erg bedankt voor je recept, ziet er lekker uit. Ik vroeg me al af hoe ik die pompoen uit zijn jasje moest krijgen, hij is keihard.
    Groetjes,
    Oog op de Toekomst

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb altijd ruzie met de pompoenen die ik moet schillen. maaaar volgens mij, als je ze roostert in de oven, kan je het vruchtvlees er zo uitscheppen. (zou ik zelf nog eens moeten proberen, maar ik vind snijden al zo vreselijk bij die heerlijke krengen). als ik me er ooit nog eens aan waag, dan probeer ik pompoengnocchi met saliebotersaus. klinkt verrukkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vraag me nu af of je zo'n pompoen niet kunt halveren en dan met schil en al koken? Als het vruchtvlees gaar is, kun je het misschien zo uit de schil schrapen/snijden.
    Oog op de Toekomst

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind pompoensoep heel lekker. Recepten haal ik meestal van internet.
    In een brood van Albert Heijn (3 broden voor 2 euro) zitten 24 sneetjes per brood. Die sneetjes kosten dus €0,028. Ik eet per dag voor 11 cent aan brood.
    Veel succes met de pompoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank voor het tellen, Zuinigaan :-) Dat dun laten snijden zet dus ook geen zoden aan de dijk. Misschien zijn de broden van AH groter? Zo zie je maar dat het altijd goedkoper kan. Was dat een speciale aanbieding van AH of hebben ze altijd 3 broden voor 2 euro? Dat is wel een heel leuk prijsje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi, ik heb ook toevallig vandaag pompoen gehaald voor pompoensoep. Lekker!!
    Ik kook de schil al jaren gewoon mee en pureer het dan ook mee aan het eind, bij de meeste soorten pompoen gaat dat gewoon. Een bio-boer vertelde me dat en sindsdien doe ik het gewoon zo. Bij een bio pompoen vindt ik het ook niet echt een bezwaar.
    Ik doe er alleen wat sambal bij ipv een pepertje, is eigenlijk hetzelfde.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Even een antwoord op je vraag aan Zuinigaan: AH heeft op maandag t/m woensdag "begin van de week-brood": met zó'n pasje € 2,00 per 3 broden. Ik eet er 5 sneetjes per dag van...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Hanneke,
    Goede tip, morgen dus naar AH...

    BeantwoordenVerwijderen