Pagina's

woensdag 30 december 2009

Het jaar 2009

Vandaag heb ik zeil gelegd in de toekomstige kattenkamer en een ton bekleed met projecttapijt, maar dat laatste moet morgen even overnieuw, want de nieten uit mijn nietpistool zijn net niet lang genoeg om stevig te blijven zitten, dus ga ik het alsnog lijmen. En dan maar hopen dat S&D hem krabwaardig bevinden. Ik vind het heel spannend dat ze hier komen, want hoewel ze mij goed kennen is het toch een vreemde omgeving voor ze. Zaterdag, op de eerste dag van het nieuwe jaar, komen ze hierheen, ik hou jullie natuurlijk op de hoogte.

Ik heb de laatste weken mijn budget niet bijgehouden. Eigenlijk vind ik dat ook niet meer zo nodig. De twee maanden dat ik het heb gedaan, hebben me voldoende inzicht gegeven, en ik denk niet dat ik opeens meer ga kopen of duurdere dingen ga kopen omdat ik het niet meer opschrijf. Ook de meterstanden ga ik niet opnemen, ik heb het mezelf inmiddels aardig eigen gemaakt om de kachel zo laag te zetten dat ik het nog net behaaglijk vind, zoveel mogelijk de houtkachel te gebruiken, geen onnodige energie te gebruiken en alle nieuw verworven informatie te benutten om zo zuinig mogelijk met gas en elektra om te gaan. Het noteren van de meterstanden zal daar geen verandering in brengen.

Toen ik mijn vriend gisteren vertelde over Frugal Living die zich heeft voorgenomen om vanaf 1 januari een jaar lang niets nieuws te kopen, zei hij tegen me: "Volgens mij heb jij dat dit jaar al gedaan." En als ik er goed over nadenk, heeft hij daar wel een beetje gelijk in. Op een paar dingen van mijn verlanglijstje na, die grotendeels noodzakelijk waren, heb ik in 2009 zo goed als niets nieuws gekocht. Wel wat kleren bij de kringloop, wat nuttige zaken op Marktplaats, maar iets nieuws... ik kan zo snel niet eens iets verzinnen wat ik niet echt nodig had. Daarbij komt dat ik het hele jaar niet één keer naar de sauna ben geweest (op één keer na toen we een weekend in een huisjespark zaten), geen enkele keer een zonnebank heb genomen en nog maar sporadisch in mijn stamkroeg kom. Waar ik mijn geld dan wél aan heb uitgegeven? Aan wat grotere aanpassingen aan mijn nieuwe huis, zoals het laten aanleggen van de schoorsteen zodat ik energie kon besparen door hout te stoken, het laten plaatsen van daktrimmen om een lekkage op te lossen (niet gelukt trouwens, maar dat is een ander verhaal), een tuinbankje, een elektrische zaag, een schroefboormachine, fruitstruiken en een paprikaplant waar ik goed van heb gegeten en een tweedehands koelkast (zelfs die was dus niet nieuw). En ik heb natuurlijk ruim vijfduizend euro aan schulden afgelost. Dus... als ik het dit jaar ongeveer net zo kan aanpakken (en hopelijk geld terugkrijg aan teveel betaalde energiekosten), zou ik eind volgend jaar zo'n zesduizend euro aan spaargeld moeten hebben. Meer zelfs, want ik heb een paar grote opdrachten lopen waardoor mijn jaarinkomen in 2010 waarschijnlijk hoger uitpakt dan in 2009. Wat een mooi vooruitzicht. Ik neem me dus op deze één na laatste dag van het jaar voor om volgend jaar nog zuiniger en bewuster met mijn geld om te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten