Pagina's

dinsdag 22 december 2009

Meterstand

Ik heb zojuist de stand van mijn gasmeter opgenomen. Helaas is het glaasje niet helemaal helder meer en kan ik er maar niet achterkomen of dat nou een 8 of een 3 is. Omdat het toch net iets meer op een 8 leek, heb ik die gekozen. Vergeleken met mijn meterstand van een jaar geleden heb ik 1540 m3 gas verbruikt, oftewel 29,5 m3 per week. Ik woon in een ruim appartement van twee verdiepingen. Boven geen buren, maar een plat dak, onder een winkel die dus alleen tijdens winkeluren eventueel meeverwarmt, en alleen links buren. In feite dus (grotendeels) aan drie kanten onverwarmd. En nu heb ik geen idee of mijn verbruik hoog is, omdat ik in de verschillende tabellen geen vergelijkbare woning of leefsituatie (LAT-relatie) kan vinden. In deze stand zit natuurlijk nog een groot deel van vorige winter, toen consuminderen nog niet in mijn woordenboek stond en ik er lustig op losstookte. Ik ben dan ook heel benieuwd naar mijn eindafrekening. Het lijkt me namelijk best veel wat ik heb verbruikt. Of zou die 8 dan toch een 3 zijn...?

Vanochtend heb ik wat dagelijkse boodschappen gedaan en vanmiddag ga ik met mijn vriend met twee van zijn bonnen uit het kerstpakket naar AH voor wat kerstigs. Ik wil per se vandaag alles in huis hebben, zodat ik morgen en overmorgen niet die waanzinnige mallemolen van kerstwinkelaars in hoef. Eerste kerstdag brunch ik met mijn vriend, die de nacht ervoor moet werken, dus toch uitslaapt. 's Middags om vier uur moet hij dan weer werken en maak ik voor mezelf waarschijnlijk gewoon wat soep en brood. Tweede kerstdag moet vriendlief pas om elf uur 's avonds werken (allemaal erg ongezellig, maar wel lekker extra geld voor hem), dus dan hebben we wel tijd voor een rustig avondmaal. Hij mocht kiezen (het zijn zijn bonnen), en het wordt rollade met pepersaus, aardappelkroketjes o.i.d. en sperziebonen of haricots verts in bacon gewikkeld (nee, niet van die belachelijk dure kant-en-klare pakketjes, gewoon zelf een plakje spek om de boontjes wikkelen, ik ben niet gek!) en ijs toe. Niet overdreven, maar ook niet heel dagelijks, net leuk.

Zondag wordt het dan waarschijnlijk een broodje shoarma of iets anders uit de diepvries. Ik zorg dat ik genoeg mandarijnen in huis heb voor de vitamines en dan red ik het wel tot maandag. En zo loop ik alle echte kerstfanatiekelingen de komende dagen tenminste niet in de weg.

Vanmorgen belde mijn moeder vrolijk dat de boodschappen waren bezorgd door een hele vriendelijke meneer. Blij toe, ook zij komen de kerst weer goed bevoorraad door. Als het weer het toelaat, ga ik donderdag nog even naar ze toe. Met mijn verkoudheid gaat het gelukkig een stuk beter, nog wat laatste kuchjes en snottertjes en dan heb ik dat hopelijk voorlopig ook weer gehad.

1 opmerking:

  1. Wat lekker dat je vriend wat extra's kan verdienen door met de feestdagen te werken. Toen wij nog kinderloos waren. Zo'n acht jaar lang en bewust, werkte manlief vaak ook met de feestdagen en dat bracht lekker veel geld op. Helaas is dit nu niet meer. Je bent toch wel samen op die dagen. Alleen op andere momenten. Veel plezier met de kerst! Gr. Lege Zakken Vrouw

    BeantwoordenVerwijderen