Pagina's

maandag 18 juli 2011

Goed afgekeken is het halve werk

Vorig jaar had ik een probleem met mijn combiketel. Het water werd niet meer warm. Omdat die ketel de jongste niet meer is, vreesde ik met grote vreze voor zijn welzijn. De bevriende loodgieter die kwam kijken haalde de mantel van de ketel af en riep tot mijn vreugde binnen vijf seconden dat hij al zag wat er aan de hand was. Nu sta ik er dus altijd met mijn neus bovenop als iemand iets doet waar ik geen verstand van heb, want al kijkende leert men, nietwaar? Hij trok twee rubberslangetjes los en liet me zien dat daar water in zit. Omdat daardoor de druk niet voldoende werd opgebouwd, sloeg de thermostaat niet aan (nou ja, zo ongeveer begreep ik het). Hij schudde de slangetjes leeg, blies er eens in en bevestigde ze weer. Voila, klus geklaard.
Gisteren wilde het water weer niet warm worden. Ik dacht niet meteen aan het gevalletje van vorig jaar, dus sloeg de schrik me weer om het hart. En opeens ging het lichtje branden. De slangetjes! Zou het echt zo eenvoudig zijn? Ik dus nonchalant stoer naar boven (mijn vriend was hier, anders had dat behoorlijk weinig effect gehad), kap van de ketel gehaald en zelfverzekerd (mijn vriend was inmiddels ook naar boven gekomen met een blik van: "laat mij maar even kijken, meissie") de slangetjes losgetrokken. Even schudden en ja hoor, er kwamen spettertjes water uit. Terwijl mijn vriend verbaasd toekeek, blies ik nog eens met een gewichtige blik in de slangetjes en sloot ze weer aan. Een druk op de reset-knop, kraan open in de badkamer..... heet water. Kap van de ketel teruggehangen en de kastdeur dichtgedaan. "Nog een kopje koffie?" vroeg ik mijn vriend terwijl ik langs hem weer naar beneden liep. "Ja, lekker," antwoordde hij zonder een krimp te geven. Hij was niet onder de indruk. "Dat kan jij wel, weet ik toch," zei hij later. Het stelde natuurlijk ook helemaal niets voor, en toch was ik als een kind zo blij. Geen nieuwe ketel, niet stomweg iemand laten komen voordat ik zelf heb nagedacht. Was ik altijd maar zo bijdehand....

8 opmerkingen:

  1. Girrrrrl power! Women in control! :-D

    Ik heb van het weekend zelf draadloos internet gekocht, aangesloten, telefoon en laptop er op aangesloten. Voelde me net zo trots als jij, alleen was er niemand om tegen te pochen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel goed, Petra! Ja, wat kun je je daar tevreden over voelen, hè? Eigenlijk te gek voor woorden, het is toch een bewijs dat "wij vrouwen" dat nog niet als vanzelfsprekend beschouwen. Of zouden mannen stiekem ook trots op zichzelf zijn als ze zoiets doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gedaan! En waarschijnlijk nog geld uitgespaard ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dat voelt heel stoer. Ik sta zelf ook altijd met mijn neus erop en heb weleens met bloemenbindijzer een geiser jaren aan de praat weten te houden. Leuk om dan een man even achteloos te laten zien dat je het wel even oplost!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je bent een supervrouw! Een heerlijk gevoel is dat als je zelf dingen kunt regelen. Ik denk dat mannen er stiekem ook heel trots op zijn, als ze op zo'n manier een apparaat weer in werking krijgen, maar of ze dat zullen toegeven?

    BeantwoordenVerwijderen