Pagina's

dinsdag 12 juli 2011

Goed voornemen

Het weekendje Eifel was leuk. Beetje gewandeld, beetje getoerd, beetje meer lekker gegeten en gedronken. Op een terrasje vertelde mijn vriend me dat hij tot aan de vakantie naar Tsjechië wil gaan lijnen. Een goed besluit, want ongemerkt kwam er steeds een kilootje bij. Er moet in vier weken in ieder geval 5 kilo af. Ik ben heel blij dat hij zelf dat besluit heeft genomen, want hoewel ik meerdere malen heb aangegeven dat ik - heel onaardig misschien - die buik niet echt aantrekkelijk meer vond, was hij er blijkbaar zelf nog niet aan toe om er iets aan te doen. We hebben nu dus afgesproken dat hij de komende tijd zo veel mogelijk bij mij eet. Ik heb een tic wat eten betreft; ik vind het heerlijk om met calorietjes en tabelletjes bezig te zijn, en vind het soms bijna jammer (maar niet heus!) dat ik zelf nooit om mijn lijn hoef te denken. Ik heb ooit een cursus voedingsleer gedaan, reuze interessant, dus wat dat betreft is hij bij mij in goede handen. Ooit had ik een cd-rom waarop je precies invulde wat je op een dag at en dronk, maar die deed het op mijn nieuwe computer niet meer. Gelukkig bestaat dit programma nu ook (gratis) online, op eetmeter.nl. Ik heb gisteren boodschappen voor mijn vriend gedaan en ook voor hem gekookt. Het komt misschien raar over dat ik hier zo'n plezier in heb, terwijl het voor hem waarschijnlijk hartstikke moeilijk wordt, maar ik zie mezelf dan maar als personal coach (roeping misgelopen?) en probeer hem zo veel mogelijk te stimuleren en ervoor te zorgen dat hij niet het gevoel heeft op dieet te zijn. Ik hou wel van een uitdaging.

Dat hij het serieus neemt, blijkt wel uit het feit dat hij net belde dat hij in de buurt aan het werk was, en of ik zo'n "yoghurtding van gisteren" voor hem wilde maken, dan kwam hij die even opdrinken. Dat yoghurtding was het toetje van gisteren, bestaande uit magere yoghurt, een klein scheutje limonadesiroop, een handje bosbessen en een halve banaan. Even in de blender, en je hebt een magere variant van vruchtenyoghurt. En hij had vandaag twee volkorenboterhammen mee naar zijn werk genomen en een kuipje magere smeerkaas. Hoe lang hij het volhoudt is afwachten natuurlijk, maar het begin is er. Vanavond maak ik verse groentensoep met brood met mager beleg. Ik heb hem beloofd dat hij geen honger hoefde te lijden, dus moet ik me daar ook aan houden. En nu ga ik ook maar eens wat eten, anders val ik zelf te veel af, en dat is niet echt de bedoeling.

3 opmerkingen:

  1. Ik herken het.Mijn man doet regelmatig een paar weken "Atkins". Ik vind het een uitdaging om lekkere hapjes te maken. Zodat het voor hem gemakkelijker vol te houden is. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Izerina, best lekker hoor geen khd doe zelf ook al een paar maanden maar het gaat geweldig!

    Oogoptoekomst, banaan in een magere shake is niet echt mager meer.. in 1 hele banaan zit 100kcall in een 1/2 dus 50 kcall.
    Misschien handiger om er wat meloen of aardbeitjes in te mikken?
    Vind hij salades lekker? -Euroman pakt (als hij iets wil afvallen) altijd overal wat rauwkost bij voor de vulling, tomaatjes/augurkjes ect

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt, Eurootje, dat een banaan niet echt mager is, maar wel heel gezond. Ik let er vooral op dat hij alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Gelukkig is hij dol op salades, fruit en groente, maar ik wil hem een reëel dieet voorzetten dat ook vol te houden is, en waarbij hij niet het gevoel krijgt iets te missen. Daarbij werkt hij de hele dag hard, en dan moet ie niet halverwege de dag onderuit gaan omdat hij te weinig eet. Tot nu toe gaat het goed, er is twee kilo af, ondanks een feestje gisteren waar hij lekker even heeft gezondigd (alleen de braadworst van de barbecue heb ik hem "sterk afgeraden", haha).
    Ik vind het ook een uitdaging om lekkere hapjes te maken die toch gezond en niet vol vet of suiker zitten, Izerina.

    BeantwoordenVerwijderen