Pagina's

dinsdag 6 maart 2012

Bah vies!

Het is altijd hollen of stilstaan met mij. Was ik de afgelopen tijd depri en moe, en kwam er niets uit mijn handen, nu ben ik opeens vol goede moed en lijkt er ook wat energie terug te komen, wat mede te danken is aan het feit dat mijn rsi-schouder eindelijk wat minder pijn doet. Of dat aan de ruta graveolens D6 druppeltjes komt die ik ten einde raad sinds vrijdag inneem, of omdat ik in deze fase van mijn werk wat minder uren per dag zit te typen, dat weet ik nog niet. Ik hoop natuurlijk dat de druppeltjes zo goed werken!

Vanochtend stond ik al vrij vroeg bij de natuurwinkel en de groentenwinkel. Bij de eerste kocht ik quinoa (die Dr. Oz brengt wat teweeg...), lijnzaad, twee pakjes van mijn favoriete groene thee, en een flesje bosbessen oersap. Bij de groentenwinkel had ik een tas vol heerlijke groenten en fruit (die hoeveelheden ga ik toch echt niet bij de natuurwinkel kopen, want dan ben ik binnen twee maanden blut), dus eenmaal thuisgekomen maakte ik een groene smoothie. Normaal gesproken maak ik mijn smoothies vrij standaard van vers geperst sinaasappelsap, een banaan, een appel, een wortel en een peer, maar nu mikte ik er ook nog een handvol spinazie, een scheutje (ongezoet) bosbessensap en een lepeltje lijnzaad bij. En of het nu kwam omdat zowel de banaan als de peer nog wat hard waren, en dus minder zoet, en de spinazie natuurlijk bitter, maar het was viessss!! Ten eerste had het geheel de kleur van diarree, en eigenlijk smaakte het ook zo (vermoed ik dan, hè, dat jullie geen rare ideeën krijgen). Toch heb ik mezelf gedwongen om er twee glazen van weg te werken, want alles wat erin zat was tenslotte supergezond, en zoiets gooi je natuurlijk niet weg. Ben ik even blij dat ik deze smoothie toevallig alleen voor mezelf heb gemaakt, mijn vriend krijgt dus morgen een ouderwetse smoothie die hopelijk wél lekker is.

Net een grote pan chili con carne gemaakt, zonder kant-en-klare chilikruiden uit een zakje. De smaken mogen tot het eten lekker intrekken, dus weet ik vanavond pas hoe lekker ie is. In de chili zit o.a. een hele rode paprika, twee uien, drie tenen knoflook, een half pak gezeefde tomaten, een blik mais en een blik kidneybonen, dus al met al een flinke hoeveelheid vitaminen en mineralen vandaag, en betrekkelijk weinig calorieën. Fijn, ik krijg weer zin in koken, zou dit dan eindelijk het begin zijn van de opwaartse spiraal? Ik hoop het zo. Ik wil namelijk weer een leuk mens worden. En misschien heb ik hier dan ook af en toe eens wat leukers en interessanters te vertellen.

14 opmerkingen:

  1. Die chili klinkt erg lekker, maar even een vraagje: doe je er ook nog kruiden door, of geven deze ingredienten voldoende smaak? Ik hoop dat je mijn vraag wilt beantwoorden.

    Fijn dat je je weer wat beter voelt en alvast een smakelijk eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker zijn er nog kruiden doorheen gegaan, maar de exacte hoeveelheden kan ik je niet geven, want die heb ik niet opgeschreven. Ik heb er in ieder geval tijm, kaneel, komijn, zout, peper, chilipoeder en paprikapoeder ingedaan. En er ging 350 gram mager rundergehakt in. Uiteindelijk hebben mijn vriend en ik er twee dagen ruim van gegeten omdat ik er burrito's van heb gemaakt (de chili ingepakt in tortilla's en een kwartiertje in een ovenschaal in de oven). Smaakte prima.

      Verwijderen
  2. Rijpe peer en banaan hadden zeker een betere smaak opgeleverd, meer wortel en appel kan ook en een scheut yogurt, sojamelk of amandelmelk maakt het ook lekkerder, of ahorn siroop bv. Een hartige smoothie kan ook, met appel bladgroenten tomaat en wortel bv maar dan wel wat olie en azijn of citroensap en peper en zout erbij. Verse kruiden ook. Je leert vanzelf de beste smaakcombis kennen. En het leuker worden? Ach je bent een leuk mens alleen niet lekker in d'r vel soms.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n hartige smoothie lijkt me eerlijk gezegd niet zo lekker, maar ik kan het natuurlijk een keer proberen, krijg je denk ik een soort koude soep? En fijn dat je me toch wel een leuk mens vindt, erg leuk om te horen.

      Verwijderen
  3. Ieder leuk mens heeft zijn minder leuke momenten. Mij jaag je niet weg ;)

    Hoop dat die positieve flow blijft!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen!
      Voorlopig gaat het nog aardig met de flow...

      Verwijderen
  4. Nou nou, je bént al een leuk mens hoor! Ik las je logje met plezier. Kan me zo vorrstellen dat de kleur ook niet bevordelijk was voor de zin in die smoothie. Maar ja, soms moet je wat...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn,dat je weer wat energie krijgt. Die gezonde dingen zullen dat alleen maar versterken. Leuk dat jij ook dingetjes uit dr Oz's programma koopt. Zo ben ik aan het chiazaad en de gojibessen gekomen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, gojibessen heb ik ook al in huis, lekker zijn die, hè? En dat chiazaad komt er ook nog wel.

      Verwijderen
  6. Smoothies zijn hier in de zomer echt een favoriet. Een vitaminebom, die boven alles, enorm lekker is. Met groente hebben we het nooit geprobeerd. Favoriet bij zoonlief is appel/aardbei/yoghurt. Zelf vind ik blauwe bessen/aardbeien/frambozen/yoghurt enorm lekker.
    Helaas hebben we nu geen goede mixer om lekkere smoothies te maken, maar die gaat er zeker komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wortel kun je er sowieso indoen, die maakt je smoothie wat dikker en nog gezonder, zonder dat het de smaak erg verandert. Kan het je aanraden. Ik heb een blender van ruim 30 jaar oud, fantastisch ding, hopelijk houdt hij het nog heel lang vol.

      Verwijderen
  7. Heerlijk dat je weer energie voelt! Zou dat ook door het naderende voorjaar komen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik geloof absoluut dat dat ermee te maken heeft, Vlijtig Liesje, wat meer zonlicht, wat meer warmte, denk dat we daar allemaal wel behoefte aan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen