Pagina's

zaterdag 24 oktober 2009

Budgetoverwegingen

Een weekbudget voor eten en drinken is leuk, maar daarmee ben ik er natuurlijk nog niet. Als ik echt overzicht over mijn uitgaven wil krijgen, zal ik ook andere uitgaven moeten gaan begroten. Mijn nieuwe plan voor de komende weken ziet er dan ook als volgt uit:

Budget per week:
Eten/drinken + huishoudelijke artikelen: 60 euro
Kleding (geschat, omdat ik geen idee heb hoeveel ik hier in de praktijk aan uitgeef): 15 euro
Diversen (bloemen/cadeautjes/hobby/uitgaan): 25 euro

Mijn uitgaven per week zouden dus maximaal 100 euro mogen zijn. Misschien zit ik hiermee aan de hoge kant, maar ik stel natuurlijk liever naar beneden bij dan naar boven. Ik zet alle uitgaven per week in een excel-werkblad; wat aan het eind van een week over is van een budget gaat mee naar de volgende week of wordt, indien nodig, overgeheveld naar een ander budget.

Eventuele advertentie-inkomsten van mijn weblog komen trouwens ten goede aan mijn "foster"-katten (twee in Nederland, vier in Griekenland)

In het weggooien van "vijf per dag" zit helaas alweer de klad. Ik ben wel aan het opruimen geweest, ook nuttig, maar dat weggooien... het zit er gewoon niet in bij me. Toch is er dankzij mijn pogingen aan het begin van de week alweer het een en ander weg. Misschien kan ik me beter richten op "vijf per week".

Gisteren heb ik trouwens nog een paar fijne nieuwe laarzen gekocht voor 29,95 euro, waar ik heel blij mee ben. De kringlooplaarzen met het gat in de zool zijn de vuilnisbak ingegaan, omdat ook de zijnaad van een van de laarzen begon los te raken en repareren te prijzig zou worden. Toch nog íéts weggegooid dus...

5 opmerkingen:

  1. 15 euro voor kleding lijkt me erg weinig. Ik geef ook niet veel uit, maar ik heb het afgelopen jaar gemiddeld per maand 23 euro uitgegeven. Als er een wat grotere uitgave tussen zit, zoals een jas of zo, dan zit je al snel op een hoger bedrag dan 15 euro per maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Zuinigaan,
    Die 15 euro is per week, dat komt dus neer op 780 euro per jaar. Dat leek me met mijn uitgavenpatroon op dat gebied eigenlijk al heel ruim. De winterjas die ik vorig jaar kocht kostte bijvoorbeeld 35 euro op de markt. Ik geef echt weinig aan kleding uit, maar misschien blijkt in de loop van het jaar inderdaad wel dat het te weinig is. We gaan het zien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dit alvast een hele leuke blog, maar 15 Euro is inderdaad zeer weinig.
    Wij leven ook bewust ecologisch al is ons grote kindertal niet zo ecologisch en wij geven uiteraard veel meer uit aan eten en drinken. Voor ons zijn uw cijfers een lachertje. Alleen aan eten geef ik al gemiddeld 25 Euro per dag uit. Ook aan kledij en schoenen geven wij nogal wat uit. Nieuwe laarzen voor één van de dochters was maar liefst 82 Euro. Ze doet er hopelijk wel een hele winter mee.
    Op mijn oude schoenen heb ik ook nieuwe zolen laten zetten zo kunnen ze weer een winter mee.
    Ik verkoop ook tweedehands kledij en spullen. Ik probeer niets weg te gooien. Geef wel regelmatig spullen weg.
    Ik vind het wel moeilijk om geen nieuwe spullen te kopen. Meubels kopen wij nu tweedehands of in de kringloopwinkel. Ook kledij koop ik vaak tweedehands.
    Bij ons is dit niet uit financiele noodzaak want in onze situatie kunnen wij zelfs rijkelijk ruim leven met ons grote gezin, maar dit is puur uit bewust leven in deze wegwerpmaatschappij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Sandra,
    Leuk dat je meeleest. Met een grote kinderschare is het logisch dat je een stuk meer aan eten en kleding uitgeeft dan ik met mijn anderhalf-persoons huishoudentje. Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om te bezuinigen, het gaat in mijn geval meer om bewustwording, overzicht en sparen voor de toekomst. Ik besef nu hoe nonchalant ik de afgelopen jaren met mijn geld ben omgesprongen, en merk dat ik me nu een stuk beter voel door niet gedachteloos en onnodig te consumeren. Het wordt eigenlijk steeds leuker.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Foutje van mij, ik had je blogje niet goed gelezen en gedacht dat je 15 euro per maand wilde besteden aan kleding. 15 euro per week moet te doen zijn, lijkt mij.

    BeantwoordenVerwijderen