Pagina's

zaterdag 3 oktober 2009

Consuminderen, hoe doe je dat?

Ik ben nog maar een paar weken geleden besmet geraakt met het consumindervirus. Hoe begin je daarmee? Lezen, veel lezen. Tientallen blogs van consuminderaars heb ik gelezen, elk forum over bezuinigen heb ik doorgespit op zoek naar tips en ervaringen. En dat zijn er nogal wat. Blijkbaar grijpt het consumindervirus in rap tempo om zich heen. Sommigen doen het noodgedwongen - door geldnood of schulden - anderen doen het voor het milieu, weer anderen omdat ze willen sparen voor een zorgenvrije toekomst. Ik behoor dus tot die laatste groep. Ik heb het af en aan goed en iets minder goed, maar ik heb nooit te klagen. Ik werk hard voor mijn geld, maar ik heb zulk leuk werk dat ik het nog steeds een wonder vind dat ik ervoor betaald krijg.


Na het lezen kreeg ik pas goed de kriebels. Nu ben ik wel eens geneigd tot doorslaan, zo ook in dit geval. De eerste week was ik alleen maar bezig met lezen en bedenken hoe ik geld kon besparen. Ik zag het al helemaal voor me, mijn spaarrekeningen zouden ongekende hoogten bereiken en ik zou desnoods als kluizenaar leven om mijn doelen te bereiken. Gelukkig word ik ook wel weer een keer wakker. Toen ik merkte dat ik ging doorslaan en meer tijd besteedde aan lezen en proberen te bezuinigen dan aan mijn werk - wat natuurlijk totaal geen zoden aan de dijk zet - heb ik mezelf even door elkaar geschud. Consuminderen oké, maar het moet geen obsessie worden.


Het begon eigenlijk met mijn houtkacheltje. Ik werd opeens zo enthousiast over het idee dat ik mijn benedenverdieping warm kon stoken op hout (waar ik gratis aan kan komen) en daar ook nog eens eten op koken en water verwarmen, en zo dus flink op energiekosten kon besparen, dat ik ook kritisch naar de rest van mijn energieverbruik ging kijken. Voorheen liet ik mijn computer 's nachts altijd aan, wat een onzin eigenlijk! En mijn printer, die stond ook de hele dag automatisch aan (op de spaarstand weliswaar, maar toch) terwijl ik zelden iets print. Lichten deed ik al netjes achter me uit als ik een vertrek verliet, dat heb ik van mijn moeder geleerd, dus daar kon ik weinig op besparen. Maar er stond wel een vriezer in mijn washok waar welgeteld één pizza, een bakje ijsblokjes en een half bruinbrood in lag. Het brood en de pizza zijn inmiddels op en de vriezer staat uit. Misschien dat ik hem deze winter weer in gebruik neem wanneer ik volgens plan voorraadjes stoofpeertjes en appelmoes ga aanleggen. Moeten de peren en appels natuurlijk wel in de aanbieding zijn... Over aanbiedingen en winkelen wijd ik in een volgend blog wel eens uit, anders ben ik nog een uur bezig, en het lijkt me eigenlijk verstandig dat ik nu toch nog even ga werken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten