Pagina's

zaterdag 3 oktober 2009

Spaardoelen en stand van zaken

Mijn doelen:
  • Sparen voor aflossing hypotheek
  • Sparen voor mijn pensioen
  • Een extra potje aanleggen voor vakanties

Sinds ruim een jaar ben ik de trotse bezitter van een leuke maisonette in een nog leuker stadje tussen Haarlem en Alkmaar. Als freelancer is mijn inkomen echter zeer variabel en bovendien heb ik een aardige pensioenkrater. Die onzekerheid heeft me ertoe doen besluiten actie te ondernemen om te proberen een zekere financiƫle onafhankelijkheid te creƫren. Een onmogelijk doel? Ik weet het pas als ik het geprobeerd heb. Het zal niet zonder slag of stoot gaan, want ik kan omslaan als blad aan een boom. Kan ik vandaag vastbesloten zijn om geen onnodige cent meer uit te geven en een waar consuminderbestaan te gaan leiden, morgen kan het consumeerduiveltje in mij wel weer vinden dat het allemaal niet zo nodig is en dat ik wel zie waar het pensioenschip strandt. Dit blog moet me helpen op koers te blijven. Bij een bank heb ik van de week een spaarrekening geopend met drie 'spaarpotten': Hypotheek, Pensioen en Vakantie. De spaarrekening die aan mijn gewone betaalrekening is gekoppeld is bedoeld om periodes van minder inkomsten (bijvoorbeeld bij langlopende opdrachten) op te vangen.

De stand op 3 oktober 2009

  • Pensioen: 600 euro
  • Hypotheek: 750 euro
  • Vakantie: 250 euro
  • Totaal: 1600 euro

Dit bedrag zou iedere maand moeten stijgen, maar of dat me lukt... we gaan het zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten