Pagina's

donderdag 29 oktober 2009

Maatje

Een tijdje geleden schreef ik dat ik me had aangemeld als vrijwilligster voor het zogeheten Maatjesproject. Gisteren was het kennismakingsgesprek met mijn toekomstige Maatje. Ik was er best zenuwachtig over, want wat doe je als je het gevoel hebt dat het helemaal niet klikt of als je geen gesprek gaande kunt houden. Gelukkig was de begeleider van het project bij het gesprek aanwezig. Mijn Maatje is dus een 35-jarige man die vier jaar geleden een hersenbloeding heeft gehad. Omdat hij behalve een man ook van Turkse afkomst is, was een van mijn eerste vragen of hij niet liever een man als Maatje had gehad, maar dat maakte hem niet uit, als hij maar weer onder de mensen kwam. "En als ze niet bijt", zei hij vervolgens zijdelings tegen de projectbegeleider. Ah, mooi zo, enig gevoel voor humor is hem dus niet vreemd, dat lucht op. Hij praat langzaam en zacht, met pauzes tussen zijn zinnen, alsof zijn mond soms even moet wachten tot zijn hersenen de informatie hebben doorgegeven. Hij kan inmiddels ook weer redelijk lopen, ook al zeiden de artsen vier jaar geleden dat hij dat waarschijnlijk nooit meer zou kunnen. Nou, die heeft hij mooi in hun hemd gezet. Wat me opviel was dat hij er wat slonzig bijliep, in een oud baseballjack en een camouflagebroek. Een van de uitstapjes zou dus wat mij betreft een bezoek aan een paar kledingwinkels kunnen zijn. Onze eerste afspraak staat voor volgende week zondag. Mijn voorstel wordt om later in de middag, wanneer de ergste drukte voorbij is, een uurtje naar de Zwarte Markt te gaan. Wat de vervolgafspraken betreft pijnig ik mijn hersenen al om leuke dingen te verzinnen. Ideeën zijn welkom.

4 opmerkingen:

  1. Hmm de doelstelling is dat hij wat meer onder de mensne komt?Dan zou je bv buurthuisactiviteiten kunnen opsporen in zn eigen buurt en daar dan eens samen heen gaan?( dan is hij in ieder geval over de drempel)gewoon wandelen in de buurt, soms zijn er ( gratis) concerten te beluisteren wellicht is dat ook een keertje leuk om te doen? Of een stadswandeling al dan niet door eigen stad, de ns heeft diverse leuke, weet niet of je een budget hebt voor deze maat :-) maar in de bieb bv zijn vaak ook gedichten of verhalen of weet ik wat voor avonden die meestal tegen kleine vergoeding of gratis te bezoeken zijn.
    neem hem eens mee naar het strand? ( wellicht kan hij iets van een rolstoel lenen als de afstanden te groot zijn voor hem? )Ga eens naar het stadscafe en ga ehm een potje schaken of een ander spelletje doen.Bezoek eens een haven in de omgeving, altijd leuk toch?Gewoon eens samen boodschappen doen en samen koken . Ik weet natuurlijk nog wel 1000 dingen die geld kosten maar dat zal niet je bedoeling zijn :-)
    nouja succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Sillie,
    Dank je voor je leuke ideeën. Volgende week wil ik na de Zwarte Markt even naar mijn lokale cafeetje, daar speelt op zondagmiddag altijd een band, hij heeft al aangegeven dat hij dat wel leuk zou vinden. Hij heeft zelf een rolstoel, maar die past niet in mijn auto. Boodschappen gaan we zeker samen doen, helaas zit een terrasje er de komende tijd er waarschijnlijk niet in. Ik heb een budget van 60 euro per jaar, maar ik zit er helemaal niet mee om af en toe iets uit eigen zak te betalen. Hij is aan de woensdag en de zondag gebonden, maar ik heb al bedacht dat ik hem natuurlijk ook best eens 's avonds kan ophalen als er wat leuks te doen valt in het dorp. Gelukkig is dit een vrij actieve gemeente, dus ik hoop dat zich vanzelf andere leuke dingen voordoen. De haven is trouwens een goed idee! Hij heeft zelfgebouwde schepen op zijn kamer staan, dus dat vindt ie vast wel leuk en IJmuiden is hier niet ver vandaan. Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed van je dat je vrijwilligerswerk doet! Ik kan me voorstellen dat je echt een zonnestraal bent in het leven van deze meneer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Vlijtig Liesje,
    Wat zeg je dat mooi. Ik hoop het, hij kan wel wat zonneschijn gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen