Pagina's

vrijdag 13 november 2009

Gevoelstemperatuur

Ik blijf aan het schrijven vandaag! Zeker geen zin om te werken...

Vandaag heeft de c.v. de hele dag op 17 graden gestaan en ik heb het niet koud gehad. Nu loop ik er echt niet bij als een eskimo, gewoon een legging met een dunne trainingsbroek erover, een shirt, een trui en mijn noorse toffels. Ik begin me te realiseren dat je aan een bepaalde omgevingstemperatuur went. Een jaar geleden stond de c.v. vaak op 20, soms zelfs op 21 graden, zodra ik het even fris vond ging hij aan. Nu merk ik dat 18 graden oké is en 19 graden bijna warm. Gisteren at ik bij mijn zus en zwager en ik denk dat het daar minstens 22 graden was. Nu zijn zij net twee weken terug uit het warme Griekenland, dus is het wel te begrijpen. Ik had het zó warm in mijn trui, die dus al snel uitging, maar zelfs toen bleef ik het warm houden. Ik vraag me af waar de grens van het acclimatiseren ligt, tot welke temperatuur past je lichaam zich aan de omgeving aan? Toen ik een jaar of zeventien was hád ik niet eens een winterjas, ik liep de godganse winter in een spijkerjackie en kan me niet herinneren dat ik het toen ooit koud had. In de loop der jaren heb ik mijn lichaam blijkbaar gewend aan hogere temperaturen en er was zelfs een periode dat ik het 's winters buiten altijd koud had, zelfs met een dikke jas aan. Toen ik gisteravond thuiskwam merkte ik trouwens dat ik hoofdpijn had, dat zou best door de warmte veroorzaakt kunnen zijn. Vanmorgen had ik er nog wat last van, maar gelukkig is het in de loop van de dag weggetrokken. Vanavond gaat wel de houtkachel aan, maar dat is puur voor de gezellig. Hebben jullie ook zulke ervaringen wat betreft het wennen aan een bepaalde omgevingstemperatuur?

5 opmerkingen:

  1. Ik herken dit. Bij ons hetzelfde. Vroeger hadden we soms de temp op 22"C (weekend,zaterdagavond ) staan. Tegenwoordig maximaal op 19"C ("s avonds). Meestal echter max op 18"C 's avonds. Overdag zijn we beiden nooit thuis (werken we).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker!
    Vorig jaar nog hadden wij hier gemiddeld 22 graden in huis. Mijn man vond het toen altijd te warm (hij werkt buiten)en om te ontploffen.
    Uiteindelijk na ons meer bewust te worden wou ik dit jaar de temperatuur in de leefruimtes houden tussen 18 en 20 graden en dat vinden wij nu prima zo. Nu zijn we dit gewend en wij dragen ook maar gewone kledij. Vorige week waren wij op vakantie en daar was het een pak warmer en terug thuis moesten wij weer echt wennen aan de "koudere" omgeving. Ook met zieken in huis leek het wat te koud tussen de 18 en 20 graden, maar ondertussen is iedereen het weer gewend. Op onze slaapkamers is het ook maar tussen de 12 en 15 graden. Prima om te slapen.

    Ik hoop echt dat we het heel erg gaan merken aan onze afrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn man houdt van warmte voor zijn spieren, daar heeft hij al vaker last van. Hij draagt dan wel al een extra vest maar als het te klam wordt, dan voelt hij dat. Ik stook boven niet maar beneden zet ik de verwarming dan op 19 graden en dat is prettig, bovendien doe ik de natte was in de droger zodat het niet te vochtig is. Later als er 1 van de kinderen de deur uit is, dan zet ik op die kamer een wasrek.
    groetjes,
    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdd liep ik vroeger ook zonder jas in de winter, alleen een trui aan dat was al genoeg.

    Je lichaam past zich blijkbaar aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier ook hoofdpijn..Maar dat heeft een andere hoofdzaak haha.

    Groetjes Schuldenaar

    BeantwoordenVerwijderen