Pagina's

zaterdag 3 april 2010

Aan de zaai

En opeens heb ik er vreselijk veel zin in: zaaien! Een paar weken terug had mijn supermarkt minikweekkasjes met aarde en zes potjes in de aanbieding voor 1,49 euro. Ik heb toen voor mezelf paprika's meegenomen (vorig jaar veel plezier en opbrengst van gehad), voor mijn moeder aardbeien en voor mijn vriendin rode pepers. Als de plantjes verpot kunnen worden gaan we ruilen. Naast mijn kweekkasje staat een bak met tuinkers, en in mijn wasmachinehok, dat een prima kas blijkt te zijn, heb ik radijs gezaaid in een lage bak waar ik in een grijs verleden foto's in ontwikkelde. Soms ben ik wel blij dat ik zo'n bewaarderig type ben. En binnen drie dagen kwamen ze al op! Het is nog niet veel, paprika's, tuinkers en radijs, maar het is een beginnetje.

Op het terras begint ook alles uit te lopen. Het meeste heeft de vorst tot mijn verbazing overleefd. De braam loopt al flink uit, maar ook het appelboompje, dat vorig jaar onder de luis zat en eigenlijk door mij was opgegeven, ziet er weer fris en levenslustig uit. Zelfs de kiwi krijgt alweer blaadjes. Petje af voor moeder natuur!

Ik zag net de reclamefolder van de Aldi en vanaf volgende week zaterdag hebben ze zaailint in de aanbieding voor 0,99 euro, met verschillende soorten groenten en kruiden. Het zijn linten van 5 meter waar de zaadjes al netjes verdeeld op zitten. Verspenen omdat plantjes te dicht naast elkaar opkomen hoeft dus niet meer. Ik heb dit nog nooit gebruikt, maar het lijkt me vreselijk handig.

De aardbeienplantjes van vorig jaar kregen ook weer wat groene blaadje, dus ik had goede hoop. Maar... toen ik gisteren de deur uitstapte zag ik tot mijn verbazing dat allebei de aardbeienpotten leeg waren! De oude plantjes waren natuurlijk verdord, en ik vermoed dat er nu ergens een verliefd vogelpaartje op een nestje van aardbeienplantjes zit. Gelukkig hebben ze de rest van mijn planten tot nu toe met rust gelaten. Even in de gaten houden dus, en eventueel afdekken met gaas.

Ik wens jullie allemaal een fijn Paasweekend!

7 opmerkingen:

  1. Hai, ik gebruik zelf ook graag zaailinten. Ze kosten wel meer, maar leveren mij meer voordelen op dan zo'n zakje, dus ik doe het lekker toch :P

    Het fijne vind ik er inderdaad aan dat je gewoon dat lint ingraaft en dat de ruimte tussen de zaden gewoon is zoals het hoort. Niet een kluitje hier, lege plek daar. Orde en regelmaat!

    Ik ben nieuwsgierig naar je kiwi. Doet ie het goed in Nederland?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij de Action (in B) hadden ze gisteren ook potten met aardbeien, tomaatjes en diverse kruiden. Nouja, de pot en het zaad dan. Uiteraard voor weinig ;-)
    En vrijdagavond vlak voor sluitingstijd naar de Aldi gaan, dan heb je grote kans dat de spullen er al liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De kiwi is nog heel klein, Tanja, ik heb hem vorig jaar laat in de zomer gekocht, maar zo te zien heeft ie het wel naar zijn zin. Het is afwachten wat ie dit jaar gaat doen.
    Petra, afgelopen vrijdag was er weer een aanbieding bij de Aldi voor fruitboompjes voor 4,89 euro, daar ben ik, door schade en schande iets wijzer geworden, ook de avond ervoor langs gegaan, maar helaas hadden ze ze toen nog niet neergezet. Maar het is wel waar dat ze de aanbiedingen de avond ervoor al neerleggen/zetten. Denk inderdaad dat ik vrijdagavond maar even ga kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoeveel daglicht heb je in dat wasmachinehok?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Linda, er zit een groot raam in mijn wasmachinehok, waar de zon tot 's middags op staat, perfecte kas dus, ik laat daar ook een aantal planten overwinteren. Minder goede plek voor mijn vriezertje dat daar ook staat, maar daar heb ik helaas geen andere plaats voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Persil test:
    De vieze oliewas van mijn echtgenoot heb ik gewassen op 40 graden. Bij voorbaat weet ik dat ie niet schoon kan worden maar ik vond het lekker fris en het leek toch wel schoner.
    De andere helft ging in de witte was op 30 graden en die was schitterend schoon.
    Persil is wat mij betreft goedgekeurd.

    groetjes,
    Pien

    BeantwoordenVerwijderen