Pagina's

dinsdag 20 april 2010

Ruilen

Vanmiddag kwam een vriendin uit Amsterdam koffiedrinken en lunchen. Gezellig, we hebben elkaar altijd ontzettend veel te vertellen, ondanks dat we ook al een paar keer per week uitgebreid met elkaar mailen. Ik ken haar al zo'n dertig jaar, het is nogal wat. Ik had een lekkere wrap gemaakt met sla, rucola, rauwe ham, bosui, olijven, geitenkaas en mango. Omdat mijn vriendin ook druk met de moestuin bezig is, had ze voor mij zaadjes van aubergine, courgette en flespompoen meegenomen. Van mij kreeg ze zaad van worteltjes, peultjes en verschillende soorten kruiden mee. Over een paar weken ruilen we ook nog paprika voor rode peper, wanneer de jonge plantjes wat groter zijn. Ik blij, zij blij. Wat kun je toch happy worden van weinig. Straks dus maar weer eens een nieuwe zak aarde halen, want dat is met al dat gezaai niet aan te slepen.


Van de peultjes die ik ruim een week geleden zaaide steken er zowaar al een paar de kopjes boven de grond. Dat is snel! De sla en de worteltjes doen het wat rustiger aan. Ik kan ze wel de grond uit kijken!

Als ik ga inventariseren, staat er nu het volgende aan toekomstig eetbaars op mijn terras (en in de kraamkamer):


Appelboompje (tweede jaar, hopelijk een eerste appeltje)
Perenboompje (eerste jaar, nog geen oogst)
Kersenboompje (eerste jaar, nog geen oogst)
Perzikboompje (eerste jaar, nog geen oogst)
Kruisbes (eerste jaar)
Zwarte bes (eerste jaar)
Kiwi (tweede jaar)
Braam (tweede jaar, vorig jaar een aardige oogst)
Druif (tweede jaar)
Olijf (derde jaar, hopelijk dit jaar wat olijfjes)
Vijg (tweede jaar, vorig jaar één vijgje, dit jaar hopelijk meer)
Wortel (gezaaid)
Radijs (gezaaid)
Sla (gezaaid)
Paprika (gezaaid)
Peterselie (gezaaid)
Courgette (nog te zaaien)
Flespompoen (nog te zaaien)
Aubergine (nog te zaaien)

Het kan me zo'n oppepper geven als ik langs al dat jonge en wat oudere grut loop en het frisse groen zie uitkomen.

1 opmerking:

  1. Wat leuk dat je zo met je vriendin kunt uitwisselen. Letterlijk en figuurlijk!
    Die peultjes zijn inderdaad lekker vlot zeg.

    BeantwoordenVerwijderen