Pagina's

dinsdag 15 juni 2010

Bespiegelingen

Petra vroeg zich naar aanleiding van mijn vorige blogje af waarom ik me eigenlijk per se aan dat budget van 300 euro wil houden. En dat is weer aanleiding tot een paar bespiegelingen van mijn kant.

Ik dacht dat ik nog meer zou gaan bezuinigen als ik een vast budget zou aanhouden. Ik dacht dat ik meer zou kunnen sparen als ik de hand nog steviger op de knip zou houden. En ik was ook wel benieuwd hoe het zou uitpakken, en of ik dat zou kunnen volhouden. Omdat medebloggers met meer personen in het gezin een bedrag van 450 euro aanhielden, dacht ik dat 300 euro in mijn situatie genoeg moest zijn.

Maar wat ik me niet had gerealiseerd, en wat ik nu tot mijn verrassing ontdek, gewoon omdat ik me daar nooit eerder mee heb beziggehouden, is dat veel uitgaven helemaal niets te maken hebben met het aantal personen waar je mee moet rondkomen. Voor mij is een verjaardagscadeautje van 30 euro net zo duur als voor een gezin met twee kinderen. En wat ik minder aan verjaardagen heb binnen mijn eigen huis, wordt ruimschoots gecompenseerd door verjaardagen van andere familie en vrienden/vriendinnen. Benzine (alle autokosten trouwens) is ook niet duurder als je een groter gezin hebt (al zul je dan misschien wat meer kilometers maken om kinderen hier en daar naartoe te brengen). Een rondje in de kroeg kost mij ook niet minder, misschien komen ouders met kinderen trouwens wel zelden of nooit meer in de kroeg. De keerzijde van de medaille is dat ik alles in mijn eentje moet ophoesten, terwijl er in gezinnen met kinderen vaak (natuurlijk niet altijd) door beide ouders geld wordt binnengebracht. Dan is er nog kinderbijslag, toeslagen voor kinderopvang, ik noem maar wat.

En zo zie ik precies waar het misgaat met mijn budget van 300 euro. Natuurlijk geef ik minder geld uit aan eten, drinken en persoonlijke verzorging dan een gezin met kinderen. Maar als ik kook, gebruik ik net zo goed twee of drie gaspitten, of daar nu drie of zes aardappelen in liggen, of 1 of 2 slavinken. En het kost me in de winter net zoveel om mijn huis te verwarmen als een gezin met meer mensen. En ik vind het opeens zo suf dat ik dat nu pas bedenk. Komt natuurlijk omdat ik er nu voor het eerst met mijn neus op gedrukt word. Een eenpersoonshuishouden (ok, anderhalf, maar die 1/2 komt ook voor mijn rekening) is eigenlijk hartstikke onvoordelig! Verder denkend gebruik ik natuurlijk minder vaak de vaatwasser en de wasmachine, en gebruik ik als het goed is minder water - want minder douchers - en elektriciteit - want niet in meerdere kamers tegelijk licht/muziek/tv's/computers e.d. aan. Als ik weer wat meer tijd heb, lijkt het me toch geinig om eens te proberen daar een overzichtje van te maken.

Vandaag dus een klein olijfboompje gekocht voor mijn nieuwe buren, met een mooie neutrale pot erbij. Kosten bij elkaar 20,30 euro, de pot was maar 5,50 euro. Daarna boodschappen gedaan voor 11,50 euro en de eerste ruim 30 euro van de week zijn alweer uitgegeven. Morgen haal ik een flesje bubbelwijn, want de nieuwe buren komen hier even wat drinken om te vieren dat ze de sleutel hebben, en ik vind bubbels altijd vreselijk feestelijk. Hoeft voor mij trouwens geen dure fles te zijn, als de kurk maar knalt!

Weten jullie wat ík doe? Ik ga gewoon kijken hoeveel maand ik straks over heb aan het eind van mijn 300 euro!

En vanaf morgen ben ik weer een gewone consuminderaar, en vrek-af!

9 opmerkingen:

  1. Dat klinkt toch een stuk beter. Ik blijf er ook bij dat een gezellig en leuk sociaal leven ook heel belangrijk is. Ik wil op alles besparen maar niet op mijn sociale leven! Ga dan ook gewoon a.s vrijdag uit eten met een vriendin om lekker bij te beppen en betaal dat uit mijn leuke dingen potje. Als het op is, jammer dan. Teveel geld uitgeven aan te duur wc papier, of gas en electra ofzo, dat is pas zonde. Geld uitgeven aan vrienden en familie niet. Maar gelukkig heb je dat ook snel ingezien en ik ben benieuws hoeveel maand je deze keer over zal houden. Ik wed, niet eens zo heel veel!
    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien is het handiger als je eerst een notitie maakt met wat je precies uitgeeft, en dan bedoel ik niet je boodschappenlijstjes noteren maar bv in een schriftje de uitgave per dag per winkel, tanken, cadeautje enz enz zo kun je precies bij houden waar wat blijft en voor jezelf oordelen hoeveel je ongeveer nodig heb om de maand door te komen zo ben ik voor ons gezin op die 450,- gekomen maar wat ik al eerder zij wat voor ons werkt hoeft voor een ander niet te werken.

    Wij komen inderdd nooit in de kroeg die tijd heb ik achter me ;-)
    wij hebben ook geen ene toeslag, geen zorg/huur of kinder toeslagen.
    Van de 2 tieners heb ik nog maar 1 kinderbijslag en die raak ik volgend jaar ook kwijt.

    Zolang ik nog iedere keer wat geld over heb voel ik me geen vrek :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat een eenpersoons huihouden duurder is is over het algemeen bekend. Ik vind het knap dat je probeerd met zo weinig rond te komen. Ik wens je dan ook heel veel sterkte toe op de momenten dat het even niet lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oeps, ik probeer de rest van de maand met 150 euro uit te komen, is misschien toch te hoog gegrepen. Ben net begonnen met bloggen, kom je eens bij me lezen?
    Groetjes, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja inderdaad een éénpersoonhuishouden is duurder maar ik hanteer bijvoorbeeld ook dat ik wat minder geld uitgeef aan cadeautjes dan bijvoorbeeld stellen. Als we met elkaar een groot cadeau geven betaal ik 1/zoveelste en een stel 2/zoveelste. Vind ik niet meer dan logisch eigenlijk en het maakt je echt geen vrek. Ook dingen die ik alleen geef zijn goedkoper dat de dingen die stellen geven. Een rondje in de kroeg? Natuurlijk doe ik dat maar dan is mijn beurt weer een poosje voorbij als ik met stellen ben. Je mag daar heus op letten (zonder een krent te worden) want zoals je zegt, het huis verwarmen en dat soort dingen kost net zoveel voor een single als voor een stel/gezin. Mijn fam snapt dat en er wordt nooit moeilijk over gedaan. Ik moet eerder uitkijken niet teveel te krijgen. ;-) Ik wil ook graag mijn deel bijdragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klopt helemaal, in je eentje moet je ook wonen, de cv aanzetten en zelfs het koken is duurder in je uppie, tenzij je een pan macaroni voor 4 dagen maakt.
    Cadeautjes zou ik alleen bescheidener doen dan samen.
    Eens kijken wat het scheelt aan water en electra als mijn dochter de deur uit is, nu stond ze ook weer een half uur te douchen.

    groetjes,
    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja, alleen wonen is een héle dure hobby - alleen al vanwege de krant, de t.v.gids en de (vaste) telefoon (als je dat alles hebt), die je in je eentje moet betalen. Ik probeer niet voor 2 of meer te betalen als het op cadeautjes en reisjes aankomt, maar in mijn familie was ik wat dat betreft altijd wel de klos - ze zágen gewoon niet dat ik relatief meer uitgaven had dan een vier of vijfpersoonsgezin.....
    Maar: het is goed om wél zuinig, maar geen vrek te worden, als dat niet nodig is: volgens mij is geld niet zó belangrijk om daar meer tijd en energie aan te besteden dan leuk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien een idee: ik heb een cadeautjeskist en als ik al iets weet voor iemand dan koop ik dat op voorraad in de aanbieding. Kan niet met planten maar wel met favoriete geurtjes of zo.

    groetjes,
    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Pien, dat heb ik al! Bij mij is het alleen geen kist, maar een plank in mijn kast. Ik kan er echt van genieten als ik die deur opendoe en al die leuke cadeautjes zie. Ik maak vaak pakketjes met kleine dingetjes, kost weinig en staat heel feestelijk.

    BeantwoordenVerwijderen